i slova jsou činy

Polovina Čechů sleduje televizi více než tři hodiny denně.

02. srpna 2017 11:29 / autor: Jan Mrzena

Z průzkumu satelitního operátora ASTRA přinášíme základní informace. Některá data jsou podobná i průzkumům jiných zadavatelů. Proto stojí za to si je osvěžit. Trendy chování českých televizních diváků jsou zřetelné. Nové technologie přenosu signálu ovlivňují i sledování programu.


  • Přes dvě třetiny televizních diváků vlastní více než jedno zařízení pro sledování televize.

  • Více než polovina diváků sleduje televizi minimálně tři hodiny denně.

  • Většina televizních diváků (61 %) upřednostňuje programy v HD rozlišení.


Růst počtu připojených domácností k internetu a mobilních uživatelů významně ovlivňuje způsob, jakým dnes sledujeme video obsah. Na základě průzkumu, který zrealizovala agentura NMS Market Research pro společnost SES v polovině tohoto roku, ovlivňují moderní technologie naše televizní chování. Jací jsou Češi diváci?

V dnešní době vlastní přes dvě třetiny diváků více než jedno zařízení pro sledování video obsahu. Čeští diváci sledují nejčastěji televizi. Do popředí se ale dostávají i jiná zařízení například notebooky. Alternativní zařízení jako stolní počítač nebo tablet jsou více používány muži, kteří také častěji vlastní více než dvě zařízení pro sledování video obsahu. Podobně je na tom mladší generace. Ta častěji používá více zařízení a před televizí dává přednost například chytrým telefonům.

Typy zařízení pro sledování video obsahu používané v českých domácnostech:

  • televize 98%

  • notebook 33%

  • stolní počítač 22%

  • chytrý telefon 18%

  • tablet 12%


 Více než polovina diváků sleduje televizi minimálně tři hodiny denně. Během sledování televize se tato skupina diváků častěji připojuje k internetu a sociálním sítím. Satelitní řešení umožňuje sledovat i několik programů paralelně na několika zařízeních, a to kdekoliv doma, zcela bezdrátově a bez ohledu na typ obrazovky či zařízení. Z průzkumu vyplynulo, že nejznámějším satelitním operátorem v České republice je Astra, kterou zná 78 % uživatelů satelitní televize. Vysoké povědomí o značce Astra jde ruku v ruce s největší DTH platformou v Česku, kterou je Skylink. Platformu v současnosti používá 71 % českých uživatelů satelitní televize. Skylink šíří televizní kanály nejen v klasickém SD rozlišení, ale také v HD a Ultra HD prostřednictvím satelitů Astra ze dvou orbitálních pozic: 19,2°E a 23,5°E.

 Satelity podporují digitalizaci vysílání a hrají zásadní roli v pokrytí špatně dostupných oblastí. Z toho důvodu je satelitní připojení více rozšířené ve venkovských a horských oblastech, kde je infrastruktura pro příjem pozemního vysílání nedostatečně rozvinutá. Plánovaný přechod na nový standard DVB-T2 se dotkne téměř poloviny (49 %) dotazovaných respondentů, kteří přijímají pozemní vysílání. V porovnání se Slovenskem pouze 10 % slovenských respondentů přijímá televizní signál prostřednictvím antény. Satelit je pak dominantní platformou televizního vysílání na Slovensku, kterou využívá 43 % televizních diváků. Satelitní uživatelé nepocítí dopady druhé digitalizace. Naopak, již teď si mohou užívat bezproblémový příjem televizního vysílání, širokou nabídku televizních programů v HD rozlišení a vysokou kvalitu obrazu a zvuku.

Co se týká preferencí, pouze 4 % televizních diváků upřednostňuje programy v SD rozlišení. Většina Čechů (61 %) pak preferuje HD rozlišení. Pokud by měli respondenti na výběr, dvě třetiny by rozhodně volily televizní programy v HD kvalitě. Nejvíce atraktivní žánry pro sledování televize v HD jsou dokumenty o přírodě (36 %) a filmy (30 %). Muži by také ocenili sportovní program vysílaný v HD, zatímco ženy spíše seriály. Detailní obraz v té nejlepší možné kvalitě přináší skvělý zážitek ze sledování video obsahu. Většina respondentů (53 %) uvedlo, že již slyšeli o Ultra HD rozlišení.

Preference programů v HD rozlišení:

  • příroda 36%

  • filmy 30%

  • sport 17%

  • seriály 8%


 Průzkum byl zrealizován na území České republiky v květnu 2017 formou online dotazníků. Vzorek tvořilo 503 respondentů (50 % žen). Věková struktura respondentů a úroveň vzdělání reflektovala stav populace v České republice. Průzkum byl zrealizován agenturou NMS Market Research pro společnost SES.