logo Facebook
i slova jsou činy

Protivirová kampaň vlády je virální úspěch

02. února 2021 16:27 / autor: Vojtěch Berka

Vláda minulý týden spustila online kampaň, která má vyvracet mýty a nejasnosti okolo očkování proti koronaviru. Za reklamní prostor na sociálních sítích Youtube, Instagram a TikTok měla zaplatit půl milionu korun. Spoty, spolu se zdravotnickými odborníky, vytvořili influenceři Anna Šulcová a Jakub Gulab. Média okamžitě propadla hysterii.

O kauze informoval každý větší deník, v DVTV Šulcovou s Gulabem griloval Martin Veselovský a do studia si je pozvala i ČT24. Na internetu se do obou influencerů i do premiéra obouvají Piráti, kteří na myšlence digitalizovat analogový veřejný prostor vybudovali vlastní politickou identitu. Konkurenční dvojici zkritizoval i Kovy, o posměšcích satirických účtů i dalších uživatelů na Twitteru či Facebooku nemluvě.

Všeobecná žlučovitost velice rychle dosáhla takové úrovně, že se Vláda s influencery obratem dohodla na zrušení zakázky a videa nakonec nepropaguje. Ta se však díky pozornosti médií šíří dál. Stát z toho ve výsledku vychází jako vítěz, který zadarmo získal nejen kampaň prezentovanou internetovými hvězdičkami s milionovým publikem, ale i desítky článků a hodiny ve studiích televizí. Skutečné, myšlenkově náročnější problémy mezitím v rozlíceném hluku nikdo neřeší.

Za povšimnutí přitom stojí mentální gymnastika, kterou při kamenování vládních influencerů mnozí předvádějí. Nejhlasitěji často křičí ti, kteří ještě nedávno vládě vyčítali, že za ni musí komunikaci na Instagramu suplovat opoziční Dominik Feri. Když se toho nyní snaží úřad chytit, je zle.

Častou výtkou je také onoho půl milionu, které poskytl Úřad vlády na placenou propagaci nových kanálů Strakovky. Tak jen pro srovnání. Plnohodnotná kampaň úřadu, na kterou právě probíhá výběrové řízení, bude stát 50 milionů. Obecná představa, že kampaně na sítích jako Facebook, Instagram a Twitter nic nestojí, je zcela mylná. Na některé z těchto sítí nemá téměř smysl příspěvky bez propagace dávat. Nemluvě o tom, že Šulcová s Gulabem vytvořili obsah zdarma, ve vlastním čase.

Příznačný je v tomto ohledu tweet moderátorky 168 hodin Nory Fridrichové, která napsala: "Vládní kampaň za 500K z veřejných peněz za (placené) pomoci infuencerů. Čau děti!" Roztomilé je na tweetu především to přezíravé "děti." Zatímco sama Fridrichová je z veřejných peněz už dvacet let skutečně placena, zmíněné děti studují vysokou a nejen, že se díky svým kanálům živí samy, ale zároveň jsou ochotny je poskytnout pro šíření zdravotnických informací v době pandemie. To není něco nad čím ohrnovat nos.

Obavy, aby vláda nezneužívala erárních peněz k předvolební kampani jsou sice oprávněné, ale myslím, že pár záběrů na lustr a několik spotů s faktickými informacemi k účinnosti vakcín je nenaplňuje.

TikTok Strakovky jistě nenapraví fakt, že vládní komunikaci chybí dlouhodobá koncepce. Problémem však sám o sobě není. Ač je tak  pochopitelné, že ne každému je přepálený, vyprázdněný styl sociálních sítí příjemný, a že existují otázky ohledně motivací obou influencerů, nic to na celé věci nemění. Hlavní otázkou zůstává, zda influenceři dokážou dostat základní informace k cílovým skupinám.

A tak čest těm, kteří nepropadli kvůli pár vládním spotům masové hysterii, jako například Michal Půr z Infa, nebo David Borges z Člověka v tísni. V době neustávajícího internetového pobouření je schopnost udržet nervy na uzdě den ode dne důležitější, protože kdo chce psa bít, hůl si vždy najde.

Vojtěch Berka