logo Facebook
i slova jsou činy

MediaGuru: Facebook chce sofistikovaněji trestat šíření clickbaitů

19. května 2017 09:55


Na příspěvky, které senzacechtivě vybízejí uživatele ke kliknutí na odkaz, by už neměly stránky doplácet plošně.
„Tento článek změní váš pohled na ženy a muže. Naprostá bomba.“ Uvedený text patří mezi mezi ten typ titulků, s nimiž se lidé zaregistrovaní na Facebooku setkávají při procházení kanálů příspěvků relativně často. Obdobný záměr, byť za využití jiné rétoriky, lze navíc zkoušet realizovat na příkladu slov „Když vešel domů, vůbec netušil, že tam na něj čeká tohle…“ Obě sdělení spojuje snaha donutit člověka rozkliknout si přiložený odkaz v očekávání, že se tedy konečně dozví víc. Podle Facebooku k tomu dochází úmyslným vynecháním informace nebo přeháněním. Největší sociální síť se právě tyto tendence snaží potlačit novými, vylepšenými způsoby. Již nehodlá penalizovat dosah všech příspěvků stránky, kde se clickbaity vyskytnou, ale naopak chce vyselektovat konkrétní zavádějící odkazy a popisky, aniž by „třídící“ algoritmus zasáhl viditelnost ostatního obsahu stránky v newsfeedu. Nejhůře se pak k očím uživatelů mají dostat ty příspěvky, které kombinují obě manipulativní techniky výše zmíněné – jednak přehánějí a jednak klíčovou informaci cíleně zamlčují. Sama firma na svém blogu ale uklidňuje, že většiny stránek se změny co do dosahu jejich obsahu nijak výrazně nedotknou.

Úprava nicméně zasáhne zřejmě mnohem větší množství obsahu než doposud, sociální síť totiž během nadcházejících týdnů začne filtrovat příspěvky i v jiných jazycích, než je angličtina. Facebook tak chce pořádat hony na clikcbaity psaných také v čínštině, arabštině, francouzštině, němčině, italštině, portugalštině, španělštině, thajštině a vietnamštině.

„Do příslušných kategorií (manipulativní versus standardní obsah) jsme rozřadili stovky tisíc titulků podle klíčů, zda jednotlivé aspekty sdělení přehánějí,případně zda zamlčují podstatnou informaci. Náš speciální tým následně ještě prošel tisíce těchto textových údajů tak, aby jeho členové identifikovali větší množiny zavádějících titulků a zároveň si svá zjištění vzájemně ověřili,“ uvedl Facebook ve svém blogu.

Sama sociální síť dává uvedené novinky do kontextu snah podporovat a rozvíjet „informovanou komunitu“. Sofistikovanější potírání senzacechtivých titulků ostatně již dříve doplnila také úsilím bránit virálnímu šíření falešných zpráv. Řešení podle ní představuje uživatelská možnost nahlásit příspěvek obsahující odkaz na lživou zprávu s tím, že její faktickou správnost následně pomůže odhalit příslušný tým Facebooku. Vzhledem k tomu, že mnoho takzvaných „fake news“ používá z pohledu výše uvedených kritérií problematické titulky, ale nakonec může upozadění clickbaitů vést také k minimalizaci dosahu vymyšleného zpravodajství.

-jav-