logo Facebook
i slova jsou činy

Zdeněk Šarapatka: Ve veřejnoprávních televizích by měl rozhodovat víc obsah, než čísla sledovanosti

20. října 2019 05:00 / autor: Jan Mrzena

Letošní osmnáctá schůze Rady České televize se uskutečnila v Olomouci. Byla tak trochu atypická. Do olomouckého televizního studia dorazilo pouze devět radních a vedení televize reprezentoval ředitel ostravského televizního studia Tomáš Šiřina. Vedle prezentace činnosti TS Ostrava se rada zabývala tématem, které vzniklo na uzavřeném semináři „Hospodaření a činnost České televize“ osmého října v Poslanecké sněmovně – dozorčí komise prověřuje vztah mezi ČT a Leica Gallery Prague, kterou vede partnerka Petra Dvořáka.

Rada zhlédla podrobnou prezentaci programových a zpravodajských námětů TS Ostrava a vyslechla informace Tomáše Šiřiny. „Televizní studio Ostrava je, zůstalo a věříme, že zůstane multižánrovým studiem. To znamená, že bude své pořady tvořit pro všechny kanály, na kterých Česká televize vysílá,“ řekl ředitel studia, které tradičně spolupracuje při výrobě některých cyklů s polskými a slovenskými partnery, pro jejich financování využívá i evropské fondy. Radní se podivovali nad tím, že se v Ostravě vyrábí mimo jiné pořady s pražským Dejvickým divadlem.

Padaly také připomínky k možnému opakování stejných tváří na obrazovkách a tím i k nadužívání některých herců. „Česká republika je malá, těch herců není tady až tolik a strašně se točí. Točí Prima, točí Nova, točí se spoustu filmů – myslím, že letos snad vzniklo pětatřicet až čtyřicet celovečerních filmů,“ snažila se vysvětlit souvislosti ostravské výroby kreativní producentka Kateřina Ondřejková. „Najít správného herce, vhodný typ se schopnostmi a atraktivního pro diváka, který nemá takové závazky, že je možné s ním vůbec natáčet, je nesmírně obtížné. Všechny hrané projekty jsou navíc dlouhodobé. Hranou tvorbu dělá v České televizi pět kreativních producentů,“ pokračovala Kateřina Ondřejková a dodala, „ve chvíli, kdy já obsazuju seriál, tak opravdu nevím, jak program za ty tři roky vyskládá program vysílání. Pak třeba může dojít k tomu, že jednoho herce uvidíte v repríze něčeho starého a v premiéře něčeho, co se chystalo před třemi roky. Tohle způsobuje, že divák má ten dojem (že je v televizi stále stejná tvář). Ale neznám recept, jak to změnit.“

„Já to všechno beru, ale v řadě věcí s Vámi kategoricky nesouhlasím,“ reagoval Zdeněk Šarapatka. „To jsou jasné provozní věci a je pochopitelné co jste říkala. Ale divákům to nejsme schopni vysvětlit. Mohu Vás ujistit, že třeba pana Trojana uvidíme za jeden den dvakrát i třikrát. Jsou to všechno kvalifikovaní a dobří, skvělí herci. V České televizi se sází na osvědčené tváře, je to víc než šance pro nové tváře. Ale to je, podle mě také veřejná služba. To je otázka kritérií. Generální ředitel přišel původně z privátní televize, razí do značné míry kritérium sledovanosti. My se můžeme bavit o tom, že kritérium sledovanosti není to důležité, protože ve veřejnoprávních televizích by měl rozhodovat víc obsah, než čísla sledovanosti,“ řekl Zdeněk Šarapatka a pokračoval, „Úkolem veřejné služby je i dávat příležitost novým tvářím. Podívejte se, někdo je na ten trh (v uvozovkách) musí uvést. To není jenom kritika Vaše, to je i kritika pana Maxy.“

„Bylo by poctivé říct i něco, co v těch sděleních, co tady říkáte, většinou zapadne. Ono se to dobře poslouchá, zvláště v regionech. Ale řeknu Vám, že je nesmírně složité natáčet s hercem, který je v angažmá, který denně zkouší a večer hraje. Poskládat natáčecí plán, že ho dostanete do nějakého bloku je strašně obtížné. Není to nechuť,“ obhajovala postup televize při obsazování větších rolí v hrané tvorbě Kateřina Ondřejková.

„Skončíme tu polemiku, to nemá smysl. Díky,“ uzavřel diskusi Zdeněk Šarapatka, který na své principiální vidění veřejné služby dostával od kreativní producentky odpovědi pouze provozního rázu. Rada nakonec konstatovala, že ostravské studio plní to, co mu ukládá zákon o České televizi.

Předseda dozorčí komise Jiří Staněk popsal postup šetření k možné účasti společnosti Leica Gallery Prague na barterových obchodech nebo sponzorských a reklamních spotech České televize. Komise si vyžádala vyjádření ředitele divize Korporátní vztahy a komunikace Víta Koláře a obchodního ředitele Hynka Chudárka, provedla také fyzickou kontrolu v elektronické evidenci smluv a faktur, která byla do letošního června vedena v systému SAP a momentálně je vedena v systému Helios. Žádná smlouva barterového, reklamního nebo sponzorského plnění podle té evidence mezi Českou televizí a galerií uzavřená nebyla. Dozorčí komise nalezla dvě smlouvy, kterými Česká televize poskytla galerii licenci k užití pořadů Svoboda podle Ságla a GENUS - Život fotografky Dagmar Hochové (režie Olga Sommerová). Galerie zaplatila částky podle běžného ceníku České televize. Dozorčí komise chce v šetření pokračovat. Vyžádala si přehled reportáží uvedených v letech 2016 -2019, kde se Leica Gallery Prague vyskytla, nebo se o ní informovalo.

Příští jednání Rady České televize se uskuteční 6. listopadu 2019.