logo Facebook
i slova jsou činy

Masarykův filmový marketing

14. března 2017 06:00 / autor: Jan Mrzena

Většina českých filmových novinek má problém s návštěvností. V minulém roce se ale do TOP 10 nejnavštěvovanějších v našich kinech dostaly hned čtyři. V silné hollywoodské konkurenci uspěly Bezva ženská na krku (373 tis.), Teorie tygra (386 tis.), Lída Baarová (415 tis.) a Anděl Páně 2 (914 tis. – v roce 2016, další vlna návštěvnosti byla i v roce 2017). Letos se na úspěšnou vlnu nalodil i Masaryk (po prvním víkendu více jak 96 tis.).

První dva filmy jely v osvědčených kolejích. Lehká komedie s populární tváří v hlavní roli (Ondřej Vetchý, resp. Jiří Bartoška) po léta české diváky přitahují. Lída Baarová převyprávěla příběh, který je pro atraktivní i kontroverzní zároveň. Výsostné obsazení bylo i zde podmínkou. Film se do médií dostal dávno před premiérou s nádechem kontroverze. Ne zcela chtěný marketing jako by potvrzoval obnošené klišé – „I negativní reklama je dobrá.“ Anděl Páně 2 měl krom plejády velkých herců (Jiří Dvořák, Ivan Trojan, Jiří Bartoška, Bolek Polívka) i potenciál v pokračování úspěšné a opakovaně v televizích uváděné pohádky. Pečlivý plošný marketing po celou dobu promítání pomáhal a zabrala přirozeně i kampaň České televize, v době adventu pro vánoční pohádku mnohem účinnější.

Masaryk si vzal téma pro naše diváky zaručené – ztvárnění příběhu historické postavy, která je zahalena některými mýty a je doprovázena vyprávěním historek z jejího života. Titulní roli ztvárnila opět zaručená herecká osobnost (Karel Roden) Uvedení do kin předcházela několika měsíční kampaň mezi jednorázovým účelovým premiérovým uvedením v kině Lucerna v prosinci a frontálním nasazením do 184 kin 9. března. Kampaň běžela všemi možnými kanály. Vyšperkována byla i udělením 12 Českých lvů. Ještě více pak rezonovala veřejná diskuse akademiků, kteří lvi udělují. Prezidium České filmové a televizní akademie dokonce vyhlásilo „důkladnou diskusi“, která může vést až k úpravě stanov. Platí, podobně, jako u Lídy Baarové, že každá reklama na návštěvnost vliv má.

České filmy o diváka bojují. Hollywood si většinou za marketing může dovolit utratit násobně více peněz, než čeští producenti a distributoři. Ti vždy bojovali tématem, obsazením a nápady. Marketing zde popsaný, jak se zdá, zabírá.