logo Facebook
i slova jsou činy

Čtvrtstoletí TV NOVA

05. února 2019 05:00 / autor: Jan Mrzena

Právě včera, ale před pětadvaceti lety, (tedy 4. února 1994), začala vysílat TV Nova. Tehdy do České republiky vtrhla jako vlna tsunami a i díky Vladimírovi Železnému modelovala nejen (do té doby u nás nepoznané) komerční postupy, ale tlačila i na vznikající mediální legislativu. Byla také první celoplošnou komerční televizí nejen u nás, ale i ve střední a východní Evropě. Dnes žije spíše ze slávy let minulých, ovšem i tak si uchovala do dnešní doby  postavení lídra trhu s televizní reklamou. Orientuje se na cílovou skupinu 15-54, kde stále dosahuje nejvyššího zásahu. Právě tvrdá orientace na maximalizaci výnosů při optimalizaci nákladů brání Nově ve větším programovém rozletu.

„Jsme hrdí a vděční, že jsme už 25 let důležitou součástí každodenního života našich diváků a že jsme přispěli k rozvoji českého mediálního trhu. TV Nova se podařilo udržet si své vedoucí postavení po celá tato léta, a to i přesto, že v průběhu poslední dekády došlo k výrazné diverzifikaci a fragmentaci trhu. Bylo to možné díky vysoce kvalitní programové nabídce, jak zábavných pořadů, tak zpravodajství, které si každý den získávají důvěru našich diváků. Abychom si udrželi své vedoucí postavení, budeme pokračovat ve strategii diverzifikace naší programové nabídky a využívání všech platforem k nabídce co nejatraktivnějšího obsahu. Televize jako médium zůstane jedničkou mezi mediatypy s nejvyšším zásahem cílové skupiny a TV Nova bude i nadále přinášet inovace na trh, uvedl Christoph Mainusch, generální ředitel skupiny Nova v tiskové zprávě.

Od začátku elektronického měření sledovanosti v roce 1997 drží Nova vedoucí pozici v cílové skupině 15-54. I když původně byl její záběr širší. Průměrný podíl na sledovanosti za celou tuto dobu dosáhl 42,2 % v celém dni a 45,9 % v prime time ve uvedené cílové skupině. Programy TV Nova v této cílové skupině obsadily 483 míst v TOP 500 nejsledovanějších pořadů v období 1998 - 2018 (včetně zpravodajských a sportovních).

Nova dlouhá léta stojí na několika základních pilířích, zahrnujících oblíbenou lokální tvorbu, seriály, zábavu a mainstreamové zpravodajství v kombinaci digitálními platformami, zejména s online portály Nova Plus a Voyo. Nova neustále pracuje na dostupnosti svých stanic. Ctí tedy to co dostala do vínku na začátku - nejdostupnější frekvenci. Snaží se o to, aby i dnes divákům umožnila sledovat obsah odkudkoli a kdykoliv.

Nova má ve svém portfoliu pět volně šířených stanic (Nova, Nova 2, Nova Cinema, Nova Action a Nova Gold), tři prémiové stanice (Nova Sport 1, Nova Sport 2 a Nova International) a stanici Nova +1, která nabízí program nejsledovanějšího kanálu skupiny s posunem jedné hodiny. Stanice Nova Sport 1, Nova Sport 2 a Nova International jsou rovněž dostupné divákům na Slovensku. 

Během 25 let své existence přinesla Nova divákům množství pořadů, řada z nich u diváků zabodovala. Jedná se o seriály Ulice a Ordinace v růžové zahradě 2, detektivky Policie Modrava, Kriminálka Anděl, a z nových třeba Specialisté, Dáma a Král nebo Profesor T. Na Nově měla své místo vždy zábava. Od dob Petra Novotného nebo Tele Tele se formáty posunuly k ohraným (ale stále fungujícím) reality show, jako je Tvoje tvář má známý hlas, The Voice a SuperStar, Výměna manželek, MasterChef, Utajený šéf, Robinsonův ostrov a Malé lásky.

Nova má také své zpravodajské a publicistické pořady. Hlavním pilířem jsou Televizní noviny (za celou historii měření v průměru denně oslovují přes milion diváků v cílové skupině 15-54). Z dřívějších úspěšných formátů se zásadnějším obsahem jako například Na vlastní oči nebo Kotel, jsou dnes Víkend a Střepiny.

Nova se také hlásí v české filmové produkci a koprodukci. I tady sice platí, že zlatá léta už byla, i přesto některé zajímavé tituly byla vyrobeny teprve nedávno. Na obrazovkách tak diváci mohli vidět filmy jako Milada, Obsluhoval jsem anglického krále, Habermanův mlýn, Ve stínu, Tři bratři, Ženy v pokušení, Muži v naději, Bobule, Vratné lahve, Účastníci zájezdu, Medvídek, Román pro ženy a další. Velmi se skupině Nova daří získávat zahraniční bolckbustery často doplněné v nakupovaných balíčcích s kvalitní světovou tvorbou špičkových mezinárodních studií a producentů.

Výrazné pro Novu byly především epochy Vladimíra Železného a Petra Dvořáka. Dnes skupina spíše čeká na to, kdo jí bude vlastnit. Čekání je už dlouhé a opatrný konzervativní provoz zavání spíše pragmatickou údržbou. I tak jde stále o významnou ikonu televizního vysílání v České republice.