logo Facebook
i slova jsou činy

Impuls první, o druhé místo soupeří Radiožurnál a Evropa 2

08. listopadu 2018 05:00 / autor: Jan Mrzena

Podle dat Radioprojektu za druhé a třetí čtvrtletí letošního roku poslechovost rádií v České republice vykazuje v posledním půldruhém roce trend. Silná čtyřka je daleko před ostatními stanicemi, první místo bezpečně drží Rádio Impuls. O druhé místo soupeří Radiožurnál a Evropa 2, a to v odlišných cílových skupinách. Na čtvrté místo klesla Frekvence 1 a její ztráta na konkurenty narůstá. To vše platí jak v týdenní, tak i denní poslechovosti. Odstup ostatních celoplošných nebo nadregionálních stanic je poměrně výrazný.

Rádio Impuls jako jediné trvale naladí více jak milion posluchačů denně (1 060 000). Pozici trvalé jedničky potvrdilo i v dalších sledovaných hodnotách. Jednou týdně si jej naladí dokonce 2 092 000 posluchačů. Evropa 2 si polepšila v denní poslechovosti na 915 000 a je v tomto parametru druhá. Na třetím místě je veřejnoprávní Radiožurnál, který od posledního měření přišel o 41 000 posluchačů denně, i tak výsledek 895 000 je vzhledem k započtenému „letnímu“ čtvrtletí velmi dobrý. V týdenní poslechovosti si tyto stanice pořadí prohodily. Radiožurnál si i přes úbytek 61 tis. posluchačů udržel mírný náskok a dosáhl na skóre 1 647 000. Evropa 2 ztratila 25 tisíc posluchačů a zůstala s číslem 1 632 000 na třetím místě. Frekvence 1 zažívá od poloviny roku 2015 postupný odchod z medailových pozic. V posledním půl roce si jej jedenkrát denně naladilo 741 000 a jedenkrát týdně 1 433 000 posluchačů.

Zajímavě se vyvíjí poslechovost některých nadregionálních rádií. Štikou v rozhlasovém éteru byla v tomto období síť Hitrádií, která si polepšila v týdenním parametru o 136 000 na celkových 1 174 000 posluchačů. Denně si některou ze stanic Hitrádia naladilo 671 000 příznivců (nárůst o 96 000), což tuto skupinu přiblížilo na dostřel za celoplošnou Frekvenci 1. Trvalkou zůstává i přes ztráty Rádio Blaník, které si jednou týdně pustilo 1 003 000 a jednou denně 562 000 fanoušků.

Výzkum poslechovosti pro Radioprojekt realizují na vzorku třicet tisíc respondentů ročně společnosti STEM/MARK a Median. Data sbírají formou telefonického rozhovoru, jehož délka se zkrátila na 17 minut. Respondenti jsou vybíráni náhodně, přičemž 20 % z nich se rekrutuje z databáze pevných linek a 80 % z náhodného generování mobilních telefonních čísel. Nepřesnost měření je ve srovnání s televizními peoplemetry značná, avšak pro posouzení poslechovosti rádií je při poměru cena/výkon (a ekonomických možností rádií) uspokojivá.